
WIA EkN5UR5HIF 
I PIHRAI f(INTFI 

Lm000y\ Dcc:)  
..DQQ 	 --- 

C 	 / 

Kenya Human Rights Commission & Artide 19 
1998 



?JUI2oO22IOO2 ): 

M1DIA CENSORSHIP IN A PLURAL CONTEXT: 
A Report on the Kenya Broadcasting Corporation 

-7 

.iWJUI 

Kenya Human Rights Commission & Article 19 
1998 



ACKNOWLEDGMENTS 

This report has been written by Alamin Mazrui, a director with the 
Kenya Human Rights Commission Mundia Muchiri ofthe Sunday 

Nation, and Vera Oloo, a Research Journalist in KHIRC's recently 
concluded "Elections 97 Project". The backbone ofthe entire project, 
however, was a team of fifteen trained research-monitors, which 
included the following, in alphabetical order of last names: 
Grace Gathoni 
Njuki Githethwa 
Heniy Maiyo 
Martin Mbugua 
Alimed Mohammed 
Bridgitte Moraa 
George Morara 
Peter Mutinda 
Kibathi Mwangi 
Otsieno Namwaya 
Betty Ndomo 
Gachukia Nyaga 
Jacob Odhiambo 
Daniel Otieno 
Perpetua Waithira 

Indispensable to the success of the exercise was the support 
and direction of the project's coordinator, Waniku Mwangi, who 
also served as the Programme Manager of our "Elections 97 Project", 
Richard Carver andNjonjo Mue of Article 19, Mumbi Mathangani, 
a member of KHRC's Board of Directors, and Mama Kiai, the 



Executive Director ofthe Kenya Human Rights Commission. Equally 
important was the much needed logistical support provided by Daniel 
Njonge, Mabel Sitati, Maryann Wanjiku Ng'ang'a and Esther 
Alembi. 

KHRC and Article 19 also wish to express their appreciation 
to the European Economic Commission, Swedish International De-
velopment Agency, Irish Aid and USAID for their generous funding 
of the Media Monitoring component of the "Elections 97 Project". 



CONTENTS 

ACKNOWLEDGMENTS 

INTRODUCTION 
The Campaign for a Level Playing Field 
The Violence Monitoring Component 
The Media Monitoring Component 

THE KBC: A BACKGROUND 
KBC After the Repeal of Section 2A 
KBC and the 1992 General Election 
KBC and the Struggle for a Level Playing Field 

THE KBC AND THE 1997 GENERAL ELECTION 
The Pre-IPPG Agreement Phase 
The IPPG Negotiation Phase 
The ]PPG Implementation Phase 
The Nomination Phase 
The Campaign Phase 
The Polling Phase 
The Post-Polling Phase 

CONCLUSION 



I NTRODUCTION 

Ajoint initiative ofthe Kenya Human Rights Commission and Arti-
cle 19, the monitoring of the state owned Kenya Broadcasting 
Corporation (KBC) Radio and Television was part of a three-
pronged "Elections 97 Project." The other two components included 
a programmatic pre-election campaign for a level playing field and 
the monitoring of election-related violence in the country. 

The campaign for a level playing field 

This component could be described as the "activist" leg ofthe project. 
It included advocacy and mobilisation activities whose central ob-
jective was to raise public awareness of, and harness national sup-
port for, the constitutional reform movement in the countty. in the 
process, KHRC, in conjunction with the Citizens Coalition for Con-
stitutional Change (4Cs), was able to conduct several successful 
"awareness workshops" and "reform clinics" throughout the coun-
try between July and November, 1997. In some cases —as in the 
North Eastern Province - these workshops resulted in the forma-
tion ofcommunity-based organisational networks with a human rights 
and constitutional reform agenda emerging directly from reflections 
on local needs, priorities and experiences. 

Part of the programme of the campaign component of the 
project was linked to the activities of the National Convention Ex-
ecutive Council (NCEC) where there was an obvious overlap of 

1 



goals and objectives. Sometimes this included the provision of 
logistical and financial support for the conferences of the National 
Convention Assembly and NCEC's public rallies nation-wide. 
Equally important, however, was a National Students' Conference 
which provided an excellent opportunity for students from tertiary 
institutions or iearningto discuss ways ofnetworking and organismg 
with a view of shifting their location from the periphery to the centre 
ofthe constitutional and political reform process. In conjunction with 
Muslims for Human Rights, KHRC and 4Cs also organised a very 
well attended public lecture in Mombasa by the renowned political 
thinker, ProfessorAli A. Mazrui on "Constitutional Reform in Af-
rica: Kenya in a Comparative Context." Even more significantly, 
perhaps, the two organisations concluded the project with a na-
tional symposium on "The Media and Human Rights in Kenya" in-
tended to explore the institutional potential and capacity of media 
houses to promote a human rights culture, in the broadest sense of 
the term, within a plural context. As it turned out, the performance 
of the Kenya Broadcasting Corporation became a major issue of 
focus and discussion throughout the symposium) 

There is a sense, then, in which a number of activities of the 
campaign component served an important ftinction as indirect me-
dia to fill a major gap in KBC 's coverage in the pre-election period 
of providing civic education. The platforms also countered, inad-
vertently, the Corporation's pro-Kanu bias with a more balanced 
picture of the plural political terrain. 

Unfortunately, what began as a relatively smooth process was 
suddenly derailed by the advent of the Inter-Party Parliamentary 
Group (JPPG) initiative. Hitherto, the Kanu government of Presi- 

Sunday Nation, February 22, 1998 

2 



dent Moi felt strongly besieged under popular reform pressures gal-
vanised by the National Convention Assembly and its executive arm, 
the National Convention Executive Council. The launching and even-
tual "success", from Kanu's point of view, of the IPPG package 
restored the confidence of the regime, generating once again auto-
cratic inclinations towards excessive control of the political space 
and attempted repression of alternative voices. As a result, our 
workshops were repeatedly disrupted either directly by local au-
thorities or indirectly by political thugs seemingly in the employ of 
local Kanu hawks. By the end of October 1997, therefore, we had 
to abandon most of our workshops as they had become too dan-
gerous for our facilitators, and concentrate on "safer" campaign 
activities. 

As we shall see in the following pages, the IPPG negotiations 
impacted on the KBC in much the same way as it did on the state as 
a whole. Within weeks of the final agreement, KBC proceeded to 
violate the principles of equality and impartiality with virtual impu-
nity as we approached the 1997 General Election. 

The violence monitoring component 

The 1992 General Election was marked with recurrent acts of po-
litically motivated violence especially by the infamous "Youth for 
Kanu '92" grOup. It proved effective in evicting thousands of Ken-
yans from their homes, as well as keeping people away from regis-
tering and voting. For the 1997 General Election, therefore, the 
Kenya Human Rights Commission established a unit with the aim of 

3 



monitoring the use of violence as an election weapon. The unit had 
trained monitors stationed in various violence-prone areas of the 
country who sent weekly field reports to our main offices in Nai-
robi. 

As in the 1992 election period, the KBC was usually silent on 
the many incidents ofpolitical violence that flared up in several spots 
throughout the nation in the 1997 election period. Indeed, in its ob-
jective to intimidate, the violence was itselfcomplementing the KBC, 
serving as an instrument of censorship against free expression, in-
stilling fear in dissenting voices and interfering with the exercise of 
free choice in the electoral process. The Kenya Human Rights Com-
mission thus decided to compile its field data into analytical reports 
which, by making the public as well as local and international or-
ganisations more aware of the phenomenon, would hopefblly serve 
as a source ofptessure against this emergent "culture ofviolence" in 
Kenya's political space. 

The Commission has so far produced a comprehensive re-
port on the pre-election violence at the Coast entitled Kayas of 
Deprivation, Kayas ofBlood: Violence, Ethnicity and the State 
in Coastal Kenya. A supplementary report on the effects of the 
violence on the election process and the post-election situation in 
the area has also been published under the title Kayas Revisited: A 
Post-Election Balance Sheet. Forthcoming are reports on the state 
of violence in the nation as a whole for the entire election period, 
and the 1998 post-election violence in Laikipia and Nakuru dis-
tricts. All these reports will serve as a permanent complementary 
record to the more established media coverage ofthis bloody chapter 
of Kenya's post-colonial history. 

4 



The media monitoring component 

One of the most effective instruments of political campaign used by 
Kanu in the 1992 election period was, in fact, the state owned 
KBC Radio and Television. It effectively popularised Karnz and 
sought to discredit and, at times, even demonise the Opposition. 
And it is against this backdrop that, in conjunction with Article 19, 
the Kenya Human Rights Commission launched the media monitor-
ing component ofthe "Elections '97 Project". The unit concentrated 
on docunienting KBC's coverage of news, news commentaries, 
documentaries, and press conferences for the six months' period 
leading to the 1997 General Election, and the month immediately 
after the polling exercise. Its primary goal was to observe and as-
sess the impartiality and independence of KBC's coverage of the 
various political party issues and events, both in scope and sub-
stance. 

The unit had a total of fifteen monitors who worked in four 
hourly shifts. A total of sixteen hours were monitored daily from 
7.00 am to [1.00 pm, except during the polling period when moni-
toring became a 24-hour exercise. Normally the monitoring cov-
ered all ofKBC's stations: KBC Television, Radio National Serv-
ice (aired in Kiswahili), Radio General Service (in English), as well 
as Central, Western and Eastern broadcasts inlocal languages. 

The monitors focused on news features and news commen-
taries as well as documentaries that had a political bearing. They 
also viewed alternative broadcasts, particularly the Kenya Televi-
sion Network (KTN) for comparative and control purposes. Be-
yond that, the monitors read national print media, including the Na-
tion, the East African Standard, the Kenya limes and the People 

5 



for additional infónnation 
The focus on KBC to the exclusion of other media sources of 

information was based on two considerations. First, KBC is the 
only broadcasting station that is supported directly by the Kenyan 
tax-payer. in principle, therefore, its coverage ought to represent 
the heterogeneity of views and interests manifest in the plural soci-
ety from which it receives much of its financial resources. Secondly, 
KBC is required by law, under the provisions of the KenyaBroad-
casting Corporation (KB C) Act to provide independent and im-
partial broadcasting services. These two requirements and expec-
tations do not apply to privately owned media, whether belonging 
to corporate bodies, like the Nation group of newspapers, to po-
litical parties, like the Kenya flmes, or to individuals, like the Peo-
ple or Stellavision, except in a moral sense related to the principle 
ofethical journalism. 

The problem of media bias becomes even more acute when 
we consider how widely spread the radio is in Kenya. Based on 
data from a 1994 survey of KBC's marketing department, it is 
claimed that there are approximately six million radio sets and six 
hundred thousand television sets in the country. These figures give 
us an approximate ratio of one radio set per every five Kenyans, 
with each set serving several people at the same time. It is quite 
conceivable, therefore, that as much as 70 to 80 percent of Ken-
ya's demographic space is covered by KBC radio. Against the back-
drop of Kenya's high rate of illiteracy, especially in the rural areas, 
therefore, the pervasiveness of the radio renders KBC a highly po-
tent instrument of information and propaganda, and a large section 
of the country's population captive to its messages. 

2  Kdisu Kabatesi, "Sound and Vision," Daily Nation, May 15, 1995 

6 



With the objective oftransforming KBC into the independent 
and impartial broadcasting agency it is required to be, results of the 
monitoring exercise were compiled into monthly reports, under the 
general title of Media Watch, which were disseminated to a broad 
spectrum of individuals and organisations in Kenya and abroad. Fur-
thermore, about six weeks before polling, a weekly summary re-
port, the Weekly Flash, was also launched to intensify the cam-
paign for fair and impartial coverage on the part ofKBC. In each of 
these reports we made some specific recommendations. Short term 
recommendations specifically pegged to the elections included: 

Suspension of the services of the Presidential Press Service 
which seemed to have had the fmal authority on much of the 
KBC coverage ofpresidential functions and events to the great 
disadvantage of other presidential candidates. 
Putting KBC under a caretaker management made up of sea-
soned journalists of integrity to ensure suitable operations in 
the run up to, and during, the general election. 
Retraining KBC journalists and managers, and resociaiising 
them in the virtues of fairness, independence, impartiality, and 
accuracy with specific regard to the election process. 
Allocation of free and equal airtime to all political parties 
throughout the campaign period. 
Granting free airtime to civic education initiatives by relevant 
non-governmental orgariisations operating in the country to 
raise public awareness on the importance of voting, the me-
chanics involved, the significance each vote plays in shaping 
the future of the nation, and so forth. 
All these specific recommendations were in conformity with 

the general spirit of the proposal of the IPPG Committee on Consti- 

7 



tutional, Legal and Administrative Reforms that the Corporation 
"keep a fair balance in all respects in allocation of broadcasting 
hours as between different political parties." But by the end of the 
election period, neither the broad agreement of the IPPG nor the 
specific recommendations detailed in our reports had any notice-
able impact on the KBC. Even the Inter-Party Committee that was 
established on November21, 1997, to assist the Electoral Com-
mission and the KBC to set the parameters for and to monitor the 
airtime allocation to political parties in the run up to the December 
29 Election, did not make a dent on KBC's operations. KBC's 
commitment to Kanu and President Moi seemed unshakable! 

Among the long-term recommendations with intended effects 
beyond the electoral exercise, on the other hand, were: 

Reviewing and repeal of all laws restricting the freedom of the 
media, and amendment of the Kenya Broadcasting Corpora-
tion (KBC) Act to sanction a more independent board and 
management 
Re-examination of the Kenya Posts and Telecommunica-
tions Corporation (KP&TC) Act that deals with the technical 
procedures for licence allocation to ensure that licences are 
granted on merit and not on the basis of political considera-
tions. In particular, the law should allow greater competition 
in the broadcasting field. 
Reducing KBC's dependence on the KenyaNews Agency 
(KNA) for its information and establishing a more diverse 
news gathering network of local and international suppliers. 
Like the KBC, the KNA is government-controlled and cen-
sors and vets all incoming news, especially the kind of infor-
mation that is critical of the government or of Kanu, resulting 

S 



in products that lack credibility and news value. 
4. 	Seeking greater financial independence from the government 

by raising funds from commercial activities to support its 
broadcasting operations. 
As the evidence in this report demonstrates, these recom-

mendations continue to be valid for the post-election period and are 
particularly crucial in setting the stage for a more level playing field 
for the next round of Kenya's General Election. But obviously, the 
recommendations also require review and reprocessing as part of 
the broader agenda ofthe comprehensive constitutional reform move-
ment 

This can be regarded as the final report ofthe media monitor-
ing component of our "Elections '97 Project". It differs from earlier 
reports, first, in its comprehensiveness, covering the entire period of 
the monitoring exercise, from July 1997 to January 1998. Sec-
ondly, it provides a broader historical context, stretching from the 
mono-party em since the enactment ofthe KBC Act in 1989, through 
the multiparty era following the repeal of Section 2A, to the 1992 
General Election and its aftermath of struggle for a level playing 
field. This is a historical context which is crucial to our assessment 
of KBC's strengths and weaknesses, and its capacity for change 
towards a more independent and impartial broadcasting agency. 

Finally, unlike all previous reports, this fmal report uses not 
the month as a frame of analysis, but the political phase. The entire 
election period, from July 1997 to January 1998, has been divided 
into seven inter-related phases corresponding to certain dynamics 
of the 1997 electoral politics. This approach has allowed us to bet-
ter contextualise, politically, the fluctuations in KBC's coverage of 
Kanu and its presidential candidate vis-à-vis the opposition parties 

9 



and their respective presidential candidates. The report, however, 
also makes note of crucial intra-phasal differences which may be 
relevantto our understanding ofKBC's "media psychology" within 
the broader political context of its existence and operations. 

10 



THE KENYA BROADCASTING 
CORPORATION: A Background 

The Kenya Broadcasting Corporation Act came into effect in Feb-
rualy 1989, creating a broadcasting authority that replaced the Voice 
of Kenya which had hitherto operated under the Kenya Broadcast-
ing Corporation (Nationalisation) Act of 1967. VoK was a product 
of the nationalisation of the colonial Kenya Broadcasting Service 
(KBS), and operated as a Government department under the Min-
istry of Information and Broadcasting. The KBC Act created a 
parastatal out ofVOK, making the Kenya Broadcasting Corpora-
tion largely a commercial entity but with certain powers in law de-
rived primarily from its relationship with the political establishment. 

At the time of the enactment of the KBC Act, Kenya was 
deeply steeped in a monolithic political management style, with ab-
solute power not only being centred around a single party, but even 
more so around an individual and his close associates. Dissenting 
voices were often categorised with Mwakenya, a clandestine pro-
democracy organisation, and hundreds of dissidents were arrested, 
tortured and imprisoned in a dubious trial process. 3  University stu-
dents and lecturers bore the brunt of the crackdown, and many of 
them were arrested and charged in court while others were dc. 
tamed without trial. 

The country moved from a defacto to a dejure single party 
state in 1982 when Jaramogi Oginga Odinga tried to register the 
Kenya Socialist Party He was subsequently detained,, and Section 
2(A) was enacted, decreeing that there shall be only one party in 

For more detas see, Africa Watch. Kenya: Taking Liberties, 1993 

U 



the country, Kanu. For the next 10 years, therefore, multiparty de-
mocracy ceased to be an option for the people of Kenya. Lone 
voices such as that of Odinga could be faintly heard persisting in the 
call for the registration ofalternative political parties, but this sounded 
impossible, irrelevant and even suicidal. Most of the anti-Govern-
ment activities remained largely underground. 

At the same time, the economy was in dire straits, with the 
shilling having dropped by over 300 per cent in the 10 years of 
President Moi's rule. The State was finding it increasingly difficult to 
sustain its propaganda organ. VoK, largely from its own resources, 
especially at a time when it was under pressure from the World 
Bank, the International Monetary Fund and other donor institutions 
to liberalise the economy. Transforming the media unit from a Gov-
ernment agency to *4arastatal, therefore, allowed the State to widen 
the financial resource base for KBC while continuing to exercise its 
monopoly over it. 

The KBC Act came into being with little debate both in and 
out of Parliament. Yet this was a vital piece of legislation that not 
only sought to regulate the activities of the KBC as a broadcasting 
station, but also gave the corporation wide-ranging powers to con-
trol many aspects of broadcasting activities. 

For example, Section 2(1) of the Act gives the Corporation 
"The power for the control of receiving sets for wireless and televi-
sion broadcasts, and for the licensing of dealers in and repairers of 
such sets." To emphasise the corporation's authority, the Actde-
crees that "No dealer or repairer shall carry on trade or business 
unless he holds a valid dealer's or repairer's license." The authori-
ty's control extends to the living rooms of owners of television sets 
to the extent that they are required to have KBC permits. for the 

12 



sets. Section 26 says "No person shall be in possession of a set 
unless he is also in possession of a permit relating to that set" This 
means the Corporation was intended to receive substantial revenue 
from the public in terms ofperinit fees, among other commercial 
activities. Power, revenue, and little responsibility. 

One ofthe few 'sponsibility" clauses in the law requires the 
Corporation to "Provide independent and impartial broadcasting 
services ofinformation, education and entertainment; in English and 
Kiswahili and in such other languages as the Corporation may de-
cide." The Corporation is also required to conduct the broadcast-
ing services "with impartial attention to the interests and suscepti-
bilities ofthe different communities in Kenya" Yet both these pEovi-
sions are immediately diluted by the exclusive conirol that the Gov-
ernment has over the directorship and management ofKBC. The 
Chairperson of the Board of Directors is a presidential appointee 
and the remaining eleven members are all civil servants appointed 
by the Minister of Jnfonnation and Broadcasting (Section 4). The 
Government may even second civil servants to the corporation at 
any time it deems fit to do so (Section 16(1) and 16(2)). While it 
is true that a government-appointed body, if composed ofpeople of 
integrity, need not be necessarily partisan, there is not in Kenya a 
political culture that can readily sustain the delinking of government 
appointments from government interests. Invariably, therefore, gov-
ernment appointees end up owing their allegiance to the political 
establisinnent. 

Government control of the electronic media established by 
the KBC Act is complemented by the provisions ofthe Kenya Posts 
and Telecommunications Corporation (KP&TC) Act. This is the 
Act that ensures government monopoly in eleclronk media Section 

13 



86(2) ofthe Act puts the responsibility of licensing radio communi-
cation stations, installation of broadcasting equipment and facilities, 
and the determination of their location in the cOuntly, directly under 
the control of the corporation. These are provisions that have been 
effectively used to limit competition as well as to silence alternative 
voices in the electronic media scene. 

The problem of Government control in a plural society is fur-
ther aggravated by the relationship between it (the government) and 
the ruling party. The KBC Act came into being at a time when 
Kanu, the Government and the broadcasting station were insepara-
ble. This link was aptly illustrated by the signature tune for the sta-
tion's radio newshulletins, which was an adaptation of Kanu 
Yajenga Nchi (Kanu is building the Nation), the party's anthem. 
This preceded every news bulletin in virtually all the services. 

This was the season of patriotic music, and numerous praise 
songs that described the magnanimity, courage and the eternal wis-
dom of the President were aired several times a day, every day, on 
both radio and television. And the practice was enforced with fright-
ening efficiency. When aNationjoumalist, Joseph Odindo, com-
mented on the praise songs in a satirical piece in his radio and televi-
sion review column, the matter became an issue in Parliament where 
a chorus ofcondemnation was sounded by indignant MPs. 4  

Another aspect of broadcasting at this time was the widely 
held view that radio and television coverage, like votes and cam-
paign promises, belonged exclusively to politicians. Presidential 
events took the pride of place in every news bulletin. While this is 
still the case today, in the pre-1992 days, the presidential events 
took as much as 15 minutes in a 25-minute bulletin. The clips for 

'Interview with Joseph Odindo, February 24, 1998 

Ibid 

14 



the Presidential news came directly from the State House-based 
Presidential Press Unit (these days known as the Presidential Press 
Service), and the editors at Broadcasting House were obliged to 
run it in its entirety. Most of the presidential events were covered 
live, sometimes on both radio and television. Many were the in-
stances when important pmgrammes were shoved aside for several 
hours to allow live telecasts ofthe President at the Nairobi Interna-
tional Show or at the University of Nairobi officiating at a lengthy 
graduation ceremony. 

Few things epitomised the folly ofthe preoccupation with the 
person, rather than the event, as the determinant of an item's news 
value than KBC's treatment of Nelson Mandela's release from 
prison. The wOrld had waited with bated breath for days on end to 
see how Man4ela would look alter 27 years behind bars, years 
when no photographs of the man had been seen by the outside 
world. Cartoonists in many places were outdoing themselves with 
anxious portraits of how they imagined Mandela would look, an 
exercise which only heightened the anxiety ofaudiences across the 
world. So what was KI3C TV's lead item in their news bulletin that 
day? The President at church, the perennial Number One item, with 
nothing more happening than the singing of hymns and the sermon 
from aregularpteaeher! And that historic footage ofMandelawalldng 
out of prison with his defiant fist punching the air to the chant of 
Amandla! was delayed for 10 minutes! 

After Presidential reports over the KBC of those days al-
ways came a chronology of ministers' utterances and a dreary ac-
count ofroutine work by administration officials. A combination of 
ineptitude and political brow-beating made the KI3C news pro-
grammes particularly dry of inspiration. Joseph Odindo captured 

'S 



this scenario candidly in a radio and television review: "Not a 
thought goes into a report's news value, not.a care for the dozens of 
viewers eagerly waiting to be informed and entertained. The Minis-
ter said Kenya was a developing country. He urged pupils to attend 
schools regularly. He said fire was dangerous and could bum you if 
you handled it carelessly. 

6 

The end result of this media trend was that Kenyans learnt to 
ignore local bulletins and tune out to external broadcastin.g services 
for news. British Broadcasting Corporation (BBC), Radio Cologne, 
Radio Deutsche WeIle, Voice of America, and nearer home Radio 
Dares Sàlaam became the darlings of Kenyan listeners. Out there 
was the "external" space that the wananchi, both rural and urban, 
turned to for a variety of information. from reports of starving com-
patriots to speculation on political intrigues and sports, events that 
were taking place right in the "backyards" of their national home. 

KBC after the repeal of Section 2(A) 

Far from solidifying the "culture of fear and silence" thatthe State 
had managed to establish over the years, however, the increasing 
Government repression only succeeded in reawakening the spirit of 
dissent and resistance. By the middle of 1990 the local movement 
for political pluralism was in full swing, further inspired as it were by 
similar developments in other parts of Africa and in Eastern Europe, 
and receiving additional support from mounting international pres-
sure on the Moi-Kanu regime. 

6 Daily Nation, October 16, 1984 

16 



Leading politicians such as Kenneth Matiba and Charles Rubia 
had come out to openly campaign for pluralism, joining stalwarts 
Oginga Odinga, James Orengo, Martin Shikuku and others. In the 
process both Matiba and Rubia were arrested and detained under 
the provisions of the Preservation of Public Security Act. But the 
momentum continued, cuhninating in the Saba Saba rally that was 
called at the historic Kamukunji grounds in Nairobi on July 7, 1990. 
The Government bruWly broke up the rally, arresting scores of pro-
democracy politicians and ordinary Kenyans. A number of people 
were killed in the ensuing battle with the police; but the agitation for 
change continued, this time organised around the broad-based Fo-
rum for the Restoration of Democracy (FORD). 

By the end of 1991 the Government could no longer hold the 
tide of change, and was forced to capitulate to the popular momen-
tum for democracy by repealing Section 2(A) which had mandated 
a one party polity. With this development began the formation of 
several opposition political parties, prominent among which were 
FORD, which later split into FORD Asili and FORD Kenya, and 
the Democratic Party of Kenya. 

This birth of multi-partyism brought along many promises, 
among them that KBC would shed its partisan cloak, reconceptualise 
"impartiality" as fairness to individuals as well as to different politi-
cal entities and redeem itself from the shackles of sycophancy that 
for years defined its operations. Initially, there were signs of hope. 
The Kanu signature tune disappeared from the news bulletins and 
the pmise songs, including a particularly flattering one that talked of 
Moi "roaring like a lion," were no longer heard on radio or televi-
sion. 

Amid the din of noise from Opposition politicians, the live 

17 



coverage of Presidential events was also reduced and his share of 
airtime during news went down slightly, though not the permanent 
position as the No. I item. Now he was probably getting a paltry 
five minutes, on average, down from 15. Little else changed. Kanu 
events got the pride of place on the broadcasts and what Opposi-
tion politicians said and did was ignored. Unless, of course, they 
were tearing at each other. 

KBC and the 1992 General Election 

By the time of the 1992 multi-party elections, KBC had changed 
the signature tune for its news bulletins, but not the content nor the 
perspective. However, dissatisfaction with its behaviour was rising; 
the Opposition was clamouring for more positive coverage and fewer 
insults. Ford Kenya leader Jaramogi Oginga Odinga, along with the 
Democratic Party of Kenya's Mwai Kibaki, took the clamour be-
yond the rostrums and went to court, asking that KBC be com-
pelled to give equal air time to all presidential candidates. They ac-
cused the station of airing provocative songs and other biased cov-
erage against the Opposition. Some members of the civic commu-
nity, notably Professor G.M. Sande ofthe Professionals' Commit-
tee for Democratic Change, threatened to also go to court unless 
equal air-time was allocated to all political parties. He demanded an 
aIr-time sharing schedule. 

Odinga's and Kibaki's suits, in which President Moi, Kanu 
and the Attorney-General were named as respondents, were dis-
missed by the High Court. 7  As for Professor Sande's threat, the 

'Nation, March 7, 1993 

18 



then Information Minister, Burudi Nabwera, promised that all presi-
dential candidates would get equal news coverage "including live 
coverage where possible." It did not happen, and even as many 
Opposition politicians counted their losses in the December 1992 
elections, they were blaming KBC for their performance. Presiden-
tial events were getting saturation coverage and in some instances 
"news" of his proposed rallies would be lead items for days on end. 

What compounded the situation was the fact that by this time, 
Kenya Television Network had already come onto the scene with a 
style of news presentation that demonstrated to Kenyans the po-
tential of television as an "independent" news medium. However, 
the owners of KTN, the selfsame pecple who controlled Govern-
ment media, were getting impatient with their inability to rein injour-
nalists and tightly control the news that came out of it. A news editor 
had already been dismissed for allowing a story to be aired that 
announced the resignation of Mwai Kibald from the Government 
and the formation of the Democratic Party of Kenya. 8  

After the 1992 elections, a frusirated management seemed to 
say that if it could not tightly control what came out the KTN news, 
then it would altogether scrap the programme. Chairman Jared 
Kangwana went ahead and scrapped local news, saying it had been 
realised that local events were being sufficiently covered by KBC 
and the print media, thus maldng their own participation in the exer-
cise unnecessary. In actual fact, what had infuriated the station's 
owners was a lead report in news that carried generous footage of 
FORD Asili chairman Kenneth Matiba issuing an ultimatum to the 
State over ethnic violence that had hit many parts of the country, 
particularly the Rift Valley Province. The decision was rescinded a 

8 Daily Nation, Jar, 16 & 17,1992 

19 



few days and thousands of complaints later, but not before the un-
relenting determination of the ruling party to control the airwaves 
had been demonstrated. 9  

Threatened, for the first time, by the politics of opposition, 
therefore, the Moi-Kariu regime used the KBC even more deci-
sively as its campaign organ. The quality and quantity of pro-gov-
ernment, or pro-Kanu, content in the broadcasts continued, while 
virtually all references to Opposition parties and politicians was nega-
tive. The principle of impartiality that was even a greater imperative 
now in the multi-party context became more and more estranged 
from KBC 'sjournaf istic practices. 

KBC and the struggle for a level playing field 

With Kanu back in power and the voice of the Opposition weak-
ening badly as a result of the incessant bickering within the parties, 
there was little happening towards changing KBC. In fact, the Gov-
ernment, having seen the "damage" an unfettered Press can cause, 
particularly the free-wheeling alternative press that criticised and 
campaigned against Kanu vigorously in 1992, appeared determined 
to control through legislation the operations of all media practition-
ers. Thus came the proposed Press Bills which, among other things, 
created a regulatory commission empowered to license and disci-
pline individual journalists as well as media institutions. 10  

Reaction to the proposed law was fast and furious, and the 
Government retreated. At the same time, agitation for freeing the 

Daily Nation, March 16, 1992 

'° Dady Nation, June 12, 1995 

20 



airwaves was mounting, with some applicants for broadcasting li-
censes such as Samuel Macharia's Royal Media Services going to 
court to argue that their constitutional rights were being denied by 
the Government's continued refusal to grant them the licence. 1  

Across the border in Uganda and Tanzania, the waves were 
being liberalised more generously. By February 1994, for example, 
three private broadcasting stations - one radio and two television - 
had been licensed in Tanzania. In Uganda, three radio and two  TV 
licences had been granted to the private sector by the Uganda In-
vestment Authority. The liberalisation had been preceded by the 
creation of institutions that worked to facilitate the spread and op-
erations ofprivate broadcasting entities. 

In Dares Salaam, the Tanzania Broadcasting Commission 
was set up in 1993 to oversee the establishment of private stations. 
This followed the enactment of the Broadcasting Services Act in 
March 1993, giving the Commission authority to consider and issue 
licences. 

In Kenya, control of the air waves was still in the hands of the 
Government. When this control was slightly loosened in June 1994, 
it was to allow Cable Television Network (CTN), said to be owned 
by Australian business people, to begin operations. This was the 
first indication that the Government would allow private individuals 
to compete with the Government-owned KBC and the Kanu-linked 
Kenya Television Network. The Sunday Nation, while embracing 
the news ofthe licensing of the new station, said in its editorial that 
the Government should set up a board, "such as the one in Tanzá-
nia,to look at supervise and regulate the establishment of private 
radio stations in the countly" Declaring the Nation Group's own 

11 Shackled Messengers: the media in mulfiparly Kenya, KHRC, 1997 p. 27 

21 



interest in the electronic media business, the editorial said "several 
organisations, among them the National Council of Churches of 
Kenya (NCCK), the proprietors of Royal Credit Limited, Mr Matiba 
and the Democratic Party of Kenya, have also shown interest in 
setting up private or independent radio stations.' 2  

By this time, a task force reviewing press laws had been set 
up and had already been at work for close to a year. The task force 
was expected to produce guidelines on such bread areas as defa-
mation and libel, media licensing and journalistic ethics and princi-
ples. But the potential benefits of the substantial work being put in 
by the well-constituted committee was being constantly eroded by 
such Government pronouncements as Information Minister Johnstone 
Makau's that independent electronic media would not be licensed, 
the recommendations of the task force notwithstanding. 

13  

Subsequently, a number of new licenses were issued, both to 
radio and television stations. HilaryNg'weno's Stellavision got its 
license, and so did a private FM station and a few offshoots from 
KBC, and finally, Royal Media Services, in a battle that was taken 
out of court and settled in what observers saw as a political com-
promise. Mr Macharia changed his previously vigorous anti-Gov-
ernment tune andjoined a group of wealthy businessmen and tech-
nocrats who went around Central Province campaigning for Kanu 
under an organisation called Central Province Development Sup-. 
port Group, also named Kikuyu Elites.' This meant that all the 
new stations were owned by people known to be sympathetic to 
Kanu. The net effect was that while the entertainment content of 

12 SundoyNaton 1 Junel2, 1994 

" Shackled Messengers: the media in multiparty Kenya, KHRC, 1997 p. 27 

14 Shackled Messengers: the media in multiparty Kenya, KHRC, 1997 p. 29  

22 



Kenyan broadcasting was changing dramatically for the better, the 
political content was still restricted in scope and quality. 

Meanwhile, KBC was changing little. This was a period of 
heightened agitation for a level playing field in the political arena. 
The crusade, with the civic sector at the forefront, was gathering 
momentum with the rallying cry being minimum constitutional and 
administrative changes before the elections. The National Conven-
tion Executive Council (NCEC), through a series of high profile 
activities such as holding well-publicised rallies for which they re-
fused to app'y for permits, had managed to make constitutional 
change a leading item on the nation's political agenda. The leveling 
of the playing field was seen as a prerequisite for fair elections, and 
central to this leveling was the enforcement of fairness on the part of 
KBC. 

What were some of the political developments relevant to the 
KBC that were precipitated by this campaign for a level playing 
field? And how did the KBC respond to those developments? This 
is the subject matter of the following section to which we must now 

23 



THE KBC AND THE 1997 GENERAL 
ELECTION 

The Media Monitoring project of the Kenya Human Rights Com-
mission and Article 19 was launched at a time of an intense cam-
paign for reforms towards a level playing field in the electoral proc-
ess. This struggle was characterised by all kinds of maneuverings 
and shifting alliances, as individuals and groups sought to strategi-
cally position themselves in the arena of contest for political power 
in the run up to the 1997 General Election. These shifts, in turn, 
influenced and, perhaps more indirectly, were influenced by, the KBC 
media coverage of events and processes in the countly. And it is on 
this interplay between the media and politics in the 1997 election 
period that this section of the report will focus. 

In particular the section will endeavor to present concise data 
and analysis on KBC's coverage of seven political phases that Kenya 
went through in relation to the 1997 General Election and its imme-
diate aftennath. These phases include the following: 

PHASE I: The Pre-IPPG Agreement Phase 
PHASE 2: The IPPG Negotiation Phase 
PHASE 3: The 1PPG Implementation Phase 
PHASE 4: The Nomination Phase 
PHASE 5: The Campaign Phase 
PHASE 6: The Polling Phase 
PHASE 7: The Post-Polling Phase 

As the graph below demonstrates, there were major fluctua- 

24 



tions with regard to KBC's allocation of airtime as between KANU, 
the Opposition parties and the President. 

Summary of KBC ciirtime from the pre-IPPG 
period to the post polling period 

100 

80 
E 

60 

40 

1! 	
20 

0 

Phase 1 
	

Phase 2 	Phase 3 	Phase 4 	Phase5 	Phase6 	Phase 7 

Phases 

KEY 
Kanu Opposbon 	Preaidenti& - Other News items 

The period began with a characteristically disproportionate 
coverage for Kanu and Mdi. Afier going through several intermedi-
ate phases, it attained its most equitable and balanced coverage of 
the entire election period during the polling phase. But in the post-
polling phase the curve rose again rapidly to its pre-IPPG levels in 
favour of Kanu and Moi. 

Equally significant is the interaction between KBC's cover-
age of Kanu events and presidential events: The two virtually feed 

25 



on each other in an inverse relationship, such that a drop in Kanu 
coverage is almost automatically complemented by a rise in presi-
dential coverage, and vice versa. But beyond these broad, if sys-
tematic, fluctuations for the period of the project each ofthe phases 
manifested its own peculiarities and specifics, which are discussed 
in the sub-sections below. 

The preIPPG agreement phase 
(July 7-August 29) 

This is the phase that roughly stretched from the beginning of our 
project on July 7, 1997, to the formation of the IPPG, and upto the 
moment when the group was about to begin its de1iberations. It 
began with a relatively isolated Moi-Kanu regime as virtually all 
other stakeholders formed a loose alliance under the National Con-
vention Assembly (NCA) and its executive arm, the National Con-
vention Executive Council (NCEC). This historic affiance had gained 
so much popularity that it successfully mobilised the Kenyan people 
around the question of constitutional reforms, organising major ral-
lies and other mass activities throughout the country, to which the 
government usually responded with an iron fist that left many dead 
or irjured. 

By the beginning of August 1997, however, a significant sec-
tion of the religious "wing"ofthe NCAINCEC had been neutralised 
by a mediating role hurriedly imposed on it by President Moi in 
reaction to the popular pressure harnessed by NCA/NCEC. Soon 
after, Kanu succeeded in winning the support of a large section of 
the political party opposition associated with the NCALNCEC to 

26 



fonn what came to be known as the Inter-Party Parliamentary Group 
(IPPG) initiative. But before the deliberations of the group began it 
was uncertain how it would all affect the political terrain. By the end 
of the phase, therefore, the Moi-Kanu regime was still acting from 
the perspective of a quasi-besieged animal, taking advantage of every 
possible arsenal at its disposal, including the KBC, to prop itself up 
and counteract the NCAJNCEC "menace." In spite of the strong 
opposition to the regime, and perhaps because of it, the KBC be-
came even more aggressively biased in favour ofMoi and Kanu. 

The challenges, achievements and successes of the Kenyan 
Opposition which consistently captured local press and international 
media attention, therefore, were undermined by the KBC which 
consistently relegated them to the very periphery of its coverage of 
national events or accorded them a complete blackout. As seen in 
the pie-chart below, as much as 53% of the airtime during this phase 
went to Kanu, with presidential events receiving 39% of the televi-
sion and radio airtime. In contrast, the whole of the opposition re-
ceived no more than 4% of the airtime. 5  And while all public presi-
dential events and 9 1 % of all Kanu events were reported by KBC 
Radio and Television, only 4% of Opposition events nationwide 
received any coverage at all. 

15 These and all other percentages on KBC coverage represent average p&centage 

va'ues based on both teevsion and radio reportage 

27 



Kanu, Presidential and Opposition airtime 

Others 
4% 

PreSdefltIal 
39% Kanu 

53% 

Oppoeftion 
4% 

In its focus on Kanu, KBC was not satisfied with just high-
lighting the achievements of the party. Inbuilt into the coverage of 
the ruling party were both explicit and implicit attacks against those 
sections of the opposition that supported the pro-reform struggle. 
A typical example was KBC's coverage of the violence surround-
ing the Saba Saba rally of July 7, 1997. As reported in our July 
1997issue of Media Watch, KBC focused on running street bat-
tles between university students and the police, on mobs looting 
shops, barricading roads, and inj wing innocent people - with the 
station attributing all the chaos to the opposition. In its reports of 
July 7 and 8, KTN, on the other hand, captured policemen thrash-
ing people and members of the clergy hiding inside the All Saints 
Cathedral, btaking into houses in Bahati estate inNairobi's Eastlands 
and beating up their occupants, off-loading people from public trans-
port buses and beating them up, and attacking university students 

28 



who were sitting for their exams. 
As a result of this footage the two journalists who were in charge of 
the coverage of the event, Vitalis Musebe and Isaiya Kabira, were 
reportedly summoned to the State House "where they were put 
through the wringer" and briefly suspended from their employment. 16  
And even though the two were reinstated later, KTN's action be-
trayed once again the station's lack of independence vis-à-vis the. 
political establishment, reinforcing the popular view, arising out of 
continued mystery surrounding its ownership, that it is essentially a 
venture of Kanu stalwarts. It also demonstrated the government's 
abuse of the KP&TC Act to the extent that it licensed only those 
media agencies which continued to be under its direct control or 
agreed to "tow the line." 

A similar pattern of conflicting reportage occurred in August 
1997 in the wake of the Nane Nane (August 8) strike called by the 
NCEC. KBC's version of the event was that workers in Nairobi 
ignored the call and instead went to work as usual as opposition 
agents looted shops in the city. Sections of the daily press, on the 
other hand, reported that most business premises except banks re-
mained closed in Nairobi's Central district and in Kisumu, Nyeri, 
Murang'a, Thika and Nyahururu towns for fear of looting - al-
though the densely populated city states ofNairobi's Eastlands did 
actually experience some looting 

Not only was the opposition given scanty coverage by KBC, 
however, the dismal airtime awarded to its members centered on 
their depiction as a bunch of hooligans whose only interest was to 

6  Media focus: Journal of the Media Development Association, 

September 1997, P.3 

17 Media Watch, August 1997, p. 3  

29 



cause chaos and anarchy. 92-percent of the 4% airtime accorded to 
the opposition went ta accusing the NCEC and the Opposition of 
all manners of crimes, from the violence at the Coast to the deaths 
of victims of police shooting during pro-reform rallies, and to por-
traying the pro-reform movement as just another attempt by a few 
power hungry politicians to have a go at the presidency. On the 
other hand, KBC's coverage of all Kanu events was positive, de-
picting it as a pro-people and development conscious party. in the 
meantime, President Moi continued to be the lead news item through-
out this period even as the blood of scores of innocent Kenyans 
was being spilt in the Likoni-Kwale violence, as people were re-
peatedly killed in pro-reform rallies, or as the economy was seri-
ously shaken by the World Bank's decision to suspend parts of its 
aid package to Kenya. 

In addition to its reports that often contradicted some other 
news sources, KBC omitted significant national events in its cover-
age which received high prominence in the daily press. According 
to our Media Watch of August 1997 (p.7),  these included, among 
other events: the expressed reservations of the NCCK about the 
substance of the Constitution of Kenya Review Commission Bill 
and the Statute Law (Repeals and Miscellaneous) Bill; an ultimatum 
given to President Moi by the NCEC and 22 religious leaders to 
commit himself in writing to seven resolutions on constitutional re-
forms passed during ajoint-meeting at Ufungamano House; World 
Bank's suspension of energy sector aid to Kenya; Presidential as-
pirant Charity Ngilu's highly successful August20 tour of Makueni 
District; an announcement by a former school headmaster that he 
would seek Kan.u's nomination to contest the Baringo seat against 
President Moi; the allegations made by some members of parlia- 

30 



ment linking Minister Nicholas Biwott and Rashid Sajjad to the 
Likoni-Kwale violence; the beating up, by the General Service Unit 
personnel, of the National Development Party (NDP) chairperson, 
Mr. Raila Odinga, when he toured Likom on August 22,1997; the 
exodus of thousands of Likoni residents as bloodshed and arson 
continued in the area. The overall objective of most of these omis-
sions was, seemingly, to downplay the popular opposition as a threat-
ening challenge to the status-quo and as a growing force to reckon 
with, and to conceal the fact that Kenyans countrywide were dis-
content not only with the Constitution but also with the government 
of the day. 

At the same time, KBC strove to create the impression that 
all was well in spite of the tragedies that were taking place in some 
parts of the county, Coverage of the Likoni violence, for example, 
was so superficial that to the KBC viewer who did not have access 
to alternative sources of information, the mayhem on the ground 
appeared little more than a petty ethnic dispute which resulted in a 
few unfortunate deaths. If and when the violence was covered, the 
story often contradicted other news sources or omitted some criti-
cal facts' 8  

In sum, then, KBC's coverage ofpolitical events throughout this 
phase was little more than a propaganda exercise on behalf of Kanu 
and its presidential candidate, Daniel arap Moi. The angle ofcoverage, 
the perspective adopted, the selection of covered items, the omissions 
and the contradictions, all these reflected a Coiporation in the service of 
a regime unwilling to give mom to genuine democratic reforms and one 
determined to stifle the "truth" at whatever cost, about the wind of 
change blowing vigomuslytbroughout the nation. 

18  See, for examples, Media Watch, August and September 1997 issues 

31 



The IPPG negotiation phase 
(August 30-September 12) 

Against the backdrop of a seemingly belligerent and immovable 
opposition under the steadfast leadership of the NCEC, the suc-
cess of Kanu's divide-and-rule strategy that pulled out sections of 
the opposition from the NCEC to share a conference table with the 
ruling party under the IPPG umbrella, must have been a major sur-
prise even to its conceivers, The camaraderie that animated even 
the initial meetings of the IPPG were reminiscent of an opposition 
that had capitulated and eager to be done with the business and 
move on to the ballot boxes; but it was also a reflection of a yet 
uneasy Kanu that had not fully regained control ofthe political arena. 
It was, in other words, from the point-of-view of Kanu, an uncer-
tain situation that required "careful handling" lest things fell apart 
before Kanu was firmly back on the political saddle. Naturally, there-
fore, Kanu had to appear compromising even as it sought to pursue 
its own agenda. And it is this Kanu's new disposition during the 
IPPG negotiation phase, stretching roughly from August 30 to Sep-
tember 12, that came to be projected on the airwaves and screens 
of the KBC. 

As a result, even though there was little change in the propor-
tion of airtime accorded to the opposition, there was a dramatic 
decrease in the airtime awarded to Kanu as a direct response to the 
newly formed Kanu-Opposition alliance under the IPPG. Kanu air-
time dropped from 53% in the pre-IPPG phase to 30% in the IPPG 
negotiation phase, even though, as seen in the pie-chart below, there 
was also a modest rise of about 4% inpresidential airtime between 
the two phases. 

32 



Kanu, Presidential and Opposition airtime 

24 

)ppositlon 

3% 

Pmktentlal 

43% 

Likewise, while there was no significant change in the number of 
presidential and opposition events covered by the K.BC, there was 
a notable decrease in the number of Kanu events covered. Only 
about 70% of Kanu activities received KBC coverage during this 
phase in contrast to 9 1 % in the preceding, pre-IPPG phase. 

Surprisingly little noticeable shift occurred in the proportion 
of positive/negative coverage as between Kanu, the President and 
the Opposition. Kanu and Moi continued to receive positive cover-
age in all their activities while, as before, about 97% ofthe covenige 
of opposition events continued to be of a negative orientation. Only 
3% of Opposition coverage could be described as positive. 

However, unlike the case in the previous, pre-IPPG phase, 
the KBC now demonstrated sensitivity to the divisions within the 
Opposition that Kanu had tactfully created by virthe of its IPPG 

33 



initiative. Expectedly, a disproportionate percentage ofthe negative 
coverage ofthe Opposition centered on "anti-IPPG" politicians and 
political events, while an equally disproportionate amount of the 
positive coverage went to "pro-IPPG" sections of the Opposition. 
In spite of its tremendous dynamism around the question of consti-
tutional and political reforms, for example, the NCEC received less 
than 1% airtime, virtually all of which was ofnagative depiction, 
while IPPU activities, which also focused on the theme of reform, 
were awarded 17% airtime of entirely positive coverage. 

Indeed, even when the NCEC made seemingly "compromis-
ing" statements - e.g. its declaration that it had no plans to inter-
fere with the IPPG talks that were going on in County Hall - the 
KBC avoided giving them any coverage lest the NCEC be seen as 
a body composed of rational and reasoning stakeholders. Like-
wise, Gibson KamauKuria's denial of President Moi's widely pub-
licised accusation that the NCEC was collaborating with foreigners 
to start a revolution in Kenya went unreported by KBC 

KBC also "blocked" out those statements of the NCEC which 
had the potential of influencing opposition politicians participating 
in the IPPO talks. For instance, on September 11, 1997,just as the 
IPPG negotiations were coming to an end, opposition leaders pin-
pointed four areas they felt should have been included in the mini-
mum reform package: An independent electoral commission, the 
winning presidential candidate to get at least 50% of the votes cast 
in addition to the minimum 25% of votes from each of five prov-
inces, a provision for independent candidates and a provision for a 
coalition government This important contribution to the reform 
agenda, however, was conveniently ignored by KBC. 

19  Media Watch, September 1997, p. 3 

34 



On the other hand, the strategy of omission was also used 
whenever coverage of an event might have resulted in negative por-
trayal of Kanu or its government The September 8 police detention 
ofNCEC political reformists for six hours at the Kisumu Airport; 
police cordoning offthe Kisumu Kenyatta Sports Ground and beating 
up people at Kibuye market in a crackdown on pro-reform activ-
ists; the fact that Presidential candidate Charity Ngilu was irjured in 
a stampede after the police hurled tear gas canisters at a crowd she 
was addressing at Mukurueini inNyeri, all these went unreported 
by KBC.2°  

In the meantime, KBC continued to create the impression 
that all was well in the country either through further omissions or 
through reports that contradicted those from other sources of infor-
mation. The Likoni-Kwale violence that had now escalated to alarm-
ing proportions, sometimes capturing both local and international 
headlines, continued to be marginalised by KBC. So was the Sep-
tember 4 notice of the Kenya National Union of Teachers that its 
249,000 members countrywide would go on strike on October 1 if 
the government failed to implement the recommendations of the 
Teachers Remuneration Committee, 2 1 As the press talked of a para-
lysed business environment following police action to pre-empt an 
NCEC rally in Kisumu, KBC Radio reported that business in town 
was going on as usual. According to KBC only 25 people died in 
the Likoni-Kwale violence when both the Daily Nation and East 
African Standard placed the figure at 60. And as over 100 stu-
dents were said to have missed a practical test in the violence hit 
areas ofLikoni-Kwale, KBC Radio described a relatively smooth 

20  Media Watch, September 1997, P.  3-6 

21  Media Watch, September 1997, p.  3.4 

35 



examination process "due to police and paramilitary efforts to re-
store security in the area7. 22  And so the KBC went on to chum out 
images of a country at peace with itself and a government in solid 
control even as other more reliable reports showed a disturbing 
picture quite to the contrary. 

The IPPG implementation phase 
(September 1 3-December 2) 

By mid-September 1997 the IPPG team had concluded its delib-
erations and made public its recommendations. One of these pro-
posals explicitly recognised the KBC as..a key player in the elec-
toral playing field. To that extent, the Electoral Code Committee of 
the IPPO recommended, in Part IH (IV)(d) of its report, that the 
"KBC Act be amended to ensure equitable access to publicly-funded 
media by all political parties and candidates and that the Electoral 
Commission be empowered to ensure compliance with this pro-
viso." 

This proposed amendment was later incorporated into the 
Statute Law (Repeals and Miscellaneous) Act obliging the Corpo-
ration to: 

Keep a fair balance in all respects in the allocation of broad-
casting hours as between different political viewpoints" (Sec-
tion 8 (1)(I)), and 
"In consultation with the Electoral Commission, during the 
campaign period preceding any presidential, parliamentary or 

22 Media Watch, September 1997, p. 10 

36 



local government election, allocate free time to registered po-
litical parties participating in the election to expound their poli-
cies" (Section 8 (l)(k)). 

With these kinds of more specific legal provisions, therefore, 
one expected the KBC to move speedily towards greater imparti-
ality and fairness in its coverage. 

And indeed the initial signs were encouraging. While airtime 
awarded to Kanu continued to be in the lower thirties in percentage 
(just as in the previous phase of IPPG negotiations), and presiden-
tial airtime showed a further modest increase of 6% (from 43% in 
the previous phase to 49%) , opposition airtime picked up dramati-
cally from 3% to 14% (See the pie-chart below). In fact, even the 
3 1 % Kanu airtime is an average of a fluctuating trend within the 
phase that began with 39% airtime at the beginning, down to 26% 
during the middle part, and slightly up again to 29% by the end of 
the phase. The pattern then clearly seemed to be towards more 
balanced coverage even if Kanu continued to enjoy the lion's share 
ofKBC's airtime vis-à-vis over twenty other parties which had to 
share amongst them only. 13% of the airtime. 

37 



Kanu, Opposition and Presidential airtime 

Othors 

6% 

Pmnidantiql  

49% 

riu 

% 

1tion 

14% 

There was also a dramatic increase in the number of opposi-
tion events covered during this period: The proportion increased 
from about 3% at the beginning of the 1PPG implementation phase 
to 15% during the mid-phase period, rising to a record high of 58% 
towards the end of the phase giving us a 2 5 % average for the 
entire phase. There was also some slight improvement on the posi-
tive-negative portrayal axis. Negative portrayal of the opposition 
decreased during this period from its previous 97% to 94%. 

It was during this phase of media monitoring of the KBC that 
the Kenya Human Rights Commission and Article 19 released their 
first report demonstrating serious media bias on the part of the Cor-
poration throughout the IPPG pre-implementation phase. And it was 
to this report that the KBC responded in its 9.35 p.m Heart ofthe 

38 



Matter program of October 14, 1997, in the following words: 

• . . We would like to assure all our publics that 
KBC is also experiencing the wind of reforms blowing 
across the country. We take criticism in good faith and 
use it as a mirror for our performance. We try to satisfy 
as many ofour publics as possible. 
We take this opportunity to briefly respond to issues 

raised by the Kenya Human Rights Commission 
(KHRC). The commission has accused the KBC of 
manipulating information to suit the needs of a particu-
lar political party. This is far from the truth. KBC does 
not take a deliberate step aimed at manipulation of in-
formation. The commission has also raised issues dis-
cussed and agreed upon by the IPPG. KBC is of course 
committed to the spirit of]PPG. We, however, feel that 
we have beenjudged hastily. We desire that we should 
bejudged by what we are now trying to achieve in the 
spirit as enunciated in the ]IPPG recommendations. We 
remain committed to serving Kenyans equally and with-
out bias. For that is the heart of the matter. 

Even as it was making this declaration, however, KBC con-
tinued to expose itself as an organ that could not rise above the 
political prerogatives of the Moi-Kanu regime. The IPPG recom-
mendations that became law reflected a mood of compromise at a 
time of some uncertainty on the part ofthe Kanu government about 
its own degree of control of the political terrain. But in the course of 
this same phase, it became clear that the popular Opposition that 

39 



had been spearheaded by NCEC had now been diffused and the 
NCEC itself was on the verge of isolation. Even in its hour of weak-
ness, therefore, Kanu had emerged stronger partly by virtue of the 
very success ofthe IPPO initiative. And this relative strength Irans-
lated into more "games" against the opposition, some ofwhich were, 
expectedly, reflected in KBC's coverage. 

In as much as there was some improvement in KBC 's cover-
age during this period, therefore, the underlying political mood of 
Kanu's success and regained control undermined the pressure on 
the Corporation towards greater balance and impartiality. While, as 
explained above, Kanu airtime demonstrated a downward trend, 
the proportion of Kanu events covered rose from 70% during the 
IPPG negotiation phase to 90% during the IPPG implementation 
phase. Furthermore, the drop in Kanu airtime was partly made up 
by a further increase in presidential airtime from 43% at the begin-
ning of the phase to an average of 49% by the end of it. This was 
the time when President Moi began coming across even more than 
before as Kanu's spokesperson during state events. The rise in op-
position coverage centered mainly onIPPG politicians while those 
outside the IPPG circle continued to be marginalised. And while 
there was some modest increase in positive coverage of the oppo-
sition, much of this again went to the ]PPG supporters, as Kanu and 
Moi received nothing but positive portrayal. Finally, defections from 
the opposition to Kanu received detailed coverage, while defec-
tions of Kanu members to the opposition were left out, or if cov-
ered, received minimal air time. KBC thus seemed completely en-
trapped by the contradictions that bedeviled Kanu and its govern-
ment during this phase. 

In the meantime, the KBC continued to "muzzle" any criti- 

40 



cism of the IPPG deal or of voices that cast any doubt on the gov-
ernment's commitment to the spirit and substance of the [PPG rec-
ommendations. These voices included the October 12, 1997 state-
nient of Amnesty International that while reforms were being de-
bated in parliament, Kenyans were being brutally prevented from 
expressing their opinion or hold peaceful protest, calling into ques-
tion the Government's commitment to real human rights reforms. 
They included the October28 statement of the Swedish Ambassa-
dorto Kenyathat implementation ofthe IPPG political reform pack-
age would send strong messages to Kenyans and the world about 
the Government's commitment to enhance democracy and account-
ability; the Law Society of Kenya's criticism of the exclusivist ap-
proach of the IPPG and Rt. Reverend Peter Nj enga's description 
of the IPPG as "a bunchof failures," both of which appeared on 
September 14, 1997. And several others. 

And more and more omissions and conflicts of information 
pervaded this entire phase, all pointing to one underlying theme: 
That Kanu was the "good guy," the Opposition the "bad guy," and 
- even as the violence at the Coast continued and striking teach-
ers, as reported in other media sources on October 2, were being 
beaten by riot police in Siaya, Nyamira, Kikuyu, Nyahururu and 
Kisii - all was well in the countly except when the NCEC and its 
supporters decided to incite innocent and gullible citizens. 23  

But being a moment of many contradictions, hopeful signs 
never ceased to emerge. One of the most encouraging ones among 
these signs was the establishment on November 22,1997, at KBC's 
initiative, of an inter-party committee to assist the Electoral Com-
mission and the Kenya Broadcasting Corporation in setting the pa- 

23 Media Watch, September, October and November 1997 issues 

41 



rameters for and monitoring the airtime allocation to political parties 
in the run up to the December 29 General Election. A few days 
later, the committee came up with its set of resolutions which in-
cluded the following: 

All political parties participating in the December29 General 
Election be awarded 25 minutes of free air time on KBC to 
expound on their ideals and policies 
KBC should shift away from personality-oriented to issue-
oriented news 
Coverage of election rallies, press conferences, meetings and 
other party events should be done in an equitable and bal-
anced way and as frequently as editors consider profession-
ally and logistically possible 
Broadcast opinions and commentaries must be clearly identi-
fied and separated from news and news reporting 
Broadcasters are required to give proper coverage to the 
campaign in both rural and urban areas within the limit of their 
resources 
The Electoral Commission accepts responsibility for initiating 
a substantial and comprehensive series of voter education 
programmes for broadcast in Kiswahili and English on TV 
andradio 
KBC will not permit or conduct opinion polls during the pe-
riod 
KBC to relay results of the elections without delay, and 
The Electoral Commission will be the arbiter in the event of 
any complamts. 

24  

All these, of course, were resolutions pegged mainly to the cam- 

Daily Nation, November 26, 1997 

42 



paign and polling phases of the election period. How was KBC 
going to perform against the above indicators ofthe inter-party com-
mittee? The evidence from the Campaign phase would dash the 
hopes of even the most optimistic observer. But let us first look at 
the six day period that we have named the Nominaticin Phase. 

The nomination phase 
(December 3-December 9) 

This phase, when candidates were presenting their nomination pa-
pers for the presidential, parliamentary and civic seats, continued to 
record some improvement in KBCs coverage. 

Kanu, Opposition and Presidential airtime 

17% 

',a '• "I ',. i  ____ 
i• 'I • a' 
a a 'a% ht,.  

, 	• 
I 	IP 

"as Sa 
U, 

 

%it s  

- - -. 

43 



paign and polling phases of the election period. How was KBC 
going to perform against the above indicators ofthe inter-party com-
mittee? The evidence from the Campaign phase would dash the 
hopes of even the most optimistic observer. But let us first look at 
the six day period that we have named the Nomination Phase. 

The nomination phase 
(December 3-December 9) 

This phase, when candidates were presenting their nomination pa-
pers for the presidential, parliamentary and civic seats, continued to 
record some improvement in KBC's coverage. 

Kanu, Opposition and Presidential airtime 

Others 

PresIdentiel 

17% 

.. -.. ;.. .-..; 
a%now  am. • 
• _ .• • • .• • .• ••••••••••••• 
•i us • .0  • • 

• • • 	.- ma • •• • •• U u• • r 
Oman  S S U p 

.U_.•.-- 

43 



In particular, and as shown in the pie-chart above, opposition air 
time took a dramatic boost from 14% in the previous phase to 29%. 
Presidential airtime, on the other hand, dropped dramatically from 
49% in the IPPG implementation phase to 17%. 

But Kanu's political contradictions, seeking to be "on top" 
while appearing to to be compromising, continued to unfold during 
this phase. After seeming to acquiesce to the IPPG requirements 
during the IPPG implementation phase, KBC gradually turned its 
resources again in open support of Kanu. From 3 1% in the IPPG 
implementation phase, Kanu's airtime now rose to 51%. Further-
more, while there was an overall reduction in presidential air time, 
the most important moment of the phase, the actual submission of 
nomination papers to the Electoral Commission, was virtually domi-
nated by President Moi. On that material day of December 23, 
1997, Moi clinched 6.25 minutes of the 1:00pm, and 6.12 minutes 
of the 4:00 pm, news broadcasts of 15 minutes each. No other 
presidential candidate was covered despite the fact that Mwai Kibaki 
of the Democratic Party of Kenya presented his papers that very 
morning inmediately after President Moi. 

This biased coverage ofpresidential nominations naturally pro-
voked angry reactions from a number of political parties. On De-
cember 6, 1997, for example, the National Development Party ac-
cused the KBC of reneging on its agreement with political parties 
regarding coverage during the election period. In a three-page letter 
to the Electoral Commission, the personal assistant to party leader 
Raila Odinga, Sarah Elderkin, asserted that by no stretch of any-
one's imagination were opposition parties given anything like equi-
table treatment. 25  

25  Daily Nation, December 6, 1997 

44 



The impression has sometimes been created that the KBC 
has no control over presidential coverage and news slots because 
these are supposedly determined by the Presidential Press Service 
(PPS). According to some reports, "Sources in the KBC news-
room say the basic problem is fear within the station of interfering 
with TV footage provided by the Presidential Press Service, which, 
according to hallowed tradition, must be carried in full and which 
usually takes up much of the local time of the TV news bulletin. An 
attempt by a deputy news editor to cut back on the PPS footage 
almost resulted in a fight with PPS sentries." 26  But whatever the 
case, it is precisely because of this presumed control that the PPS 
seems to exercise over the KBC that we recommended in the 
Weekly Flash of December 1-5, 1997 that the duties and func-
tions of the PPS be suspended until after the elections. But this was 
never to be. 

During this phase and subsequent phases, omissions became 
KBC's most productive censorship strategy to boost its own image 
as well as to downplay the force of the opposition. For instance, 
Amos Kiprotich Kandie who was vying for the Baringo Central 
parliamentary seat on an SDP ticket against Kanu's Daniel Arap 
Moi had been harassed and barred from presenting his nomination 
papers. KBC did not initially cover this story and only mentioned it 
later in passing after President Moi himself had made a plea to his 
supporters to allow Mr. Kandie present his papers. 

In the meantime and as usual, all continued to be well in the 
country according to KBC's television screens and radio airwaves. 
The violence at the Coast had abated. But other violent spots had 
begun erupting in various parts of the country on the eve of the 

26  The EastAfrican, December 22-28, 1997. 

45 



General Election. There were also scenes of confrontation between 
the government and nurses who had gone on strike for better terms 
of service, and of suffering patients in the corridors of government 
hospitals and clinics in the wake of the strike. And here and there 
citizens continued to experience the wrath of the police in rallies and 
demonstrations. But many of these events remained unreported by 
KBC.27  

The campaign period 
(December 1 0-December 28) 

In spite of its regained confidence precipitated by the success of the 
IPPG initiative, it suddenly dawned on Kanu that, even in its state of 
disunity and disarray, a section of the opposition was much stronger 
that Kanu had probably estimated. So intense was the political heat 
from the opposition that, perhaps for the first time in his post-colo-
nial history in parliamentary and presidential politics, Moi was forced 
to go around telling the electorate "Naomba kura zenu," desper-
ately pleading for votes that he had hitherto taken so much for granted. 
Under the circumstances, and cognizant of the role of the media in 
influencing voters, Kanu's sense of need for the KBC as its cam-
paign tool became overpowering, and the Corporation was only 
too keen to come to the rescue. 

It was during this phase, therefore, that the KBC gave up any 
pretensions of balance and fairplay, audaciously abandoning the rec-
ommendations of the IPPG and the media inter-party committee, 

27 Medkr Watch, December 1997, p. 3-5 

46 



and reverting instead to a situation more abysmal than that of the 
pre-IPPU Agreement phase. As demonstrated in the chart below, 
within a couple of weeks Kanu had gained an additional 30% of 
KBC's airtime, rising from 5 1 % in the nomination period to 8 1 % in 
the campaign period. This was, of course, partly due to the fact that 
presidential events were now primarily campaign functions in Moi's 
capacityas Kanu's chairperson and presidential candidate and were, 
therefore, subsumed under Kanu events. This explains the "false" 
drop in coverage ofpresideitial events to a mere 5% of the airtime. 
In actual fact, however, Moi continued to dominate KBC's screens 
and airwaves. For instance, on December 27, barely two days be-
fore polling day, President Moi's campaigns alone received 14.27 
minutes ofthe news bulletin while the remaining parties were left to 
shareapaltry3.l2minutes. 

Kanu, Opposition and Presidential airtime 

OthCrs 

3% 

Presidential 

5% 

Opposition 

11% 

81% 

47 



But just as Kanu experienced a dramatic rise in KBC airtime 
from the previous phase, the opposition experienced an equally dra-
mafic fall. Opposition air time dropped from 29% in the nomination 
phase to a dismal 11% in the Campaign phase. 

Furthermore, KBC intensified its use of camera tricks to play 
down the popularity of the opposition. On December 14, 1997, for 
example, KBC covered the rallies of the DP's and SDP's presiden-
tial candidates, Mwai Kibaki and Charity Ngilu, respectively, Kibaki 
was screened addressing an almost non-existent crowd. At the same 
time, the KBC camera focused only on that part of his speech dur-
ing which Kibaki was addressing the audience in Gikuyu. An im-
pression was thus successfully created that Kibaki's political con-
stituency was both limited in size and ethnic bound in composition. 

Likewise, when KBC turned to Charity Ngilu's rally, it was 
only to screen the heads of the people around the dais to the com-
plete exclusion of the rest of the audience around it. In fact, when 
opposition leaders were covered on KBC television during this cain-
paign period, they often appeared mute and the crowds around 
them conveniently blocked out of the screen. On the other hand, 
when Moi addressed his rallies, the camera was always placed at 
an angle that gave the impression of a massive audience turn out. 

Characteristically, KBC news also continued to be marked 
by omissions and statements contradicted by other print and elec-
tronic media. For example, on December 15, 1997, President Moi 
accused Charity Ngilu of SDP of being a spoiler, and the story was 
well covered by KBC. But Ngilu's December 17 rejoinder that 
Moi was right as she had come to spoil his chances of winning, 
received a complete blackout by KBC. When President Moi vis-
ited Kisumu on December 17, where he addressed a public rally, 

48 



Kanu, DP and NDP supporters met face to face resulting in violent 
confrontations within the town. Reporting on this incident the Daily 

Nation of December 18 claimed that "Scores of people were in-
jured and a number of cars stoned in Kisumu when rowdy youths 
pounced on motorists, smashing windscreens and looting property, 
following a meeting in town of three presidential candidates." KBC, 
on the other hand, did not report on this violence. Instead it claimed 
during its 9:00 pm news that "The political face ofNyanza has dras-
tically changed as political tolerance takes root in the region which 
voted almost to the man in the region (sic). All political parties com-
peting for votes are getting the chance to explain their agenda with-
out harassment unlike in 1992 when animosity among various par-
ties was nfe". 

28  

Perhaps the only duty that KBC fulfilled in this phase that was 
in close conformity with the agreement between the KBC, the Elec-
toral Commission and the inter-party committee, was the provision 
of free air time to all political parties. Significantly, the KBC was 
convinced, albeit reluctantly, to air programmes that were quite critical 
of the government. Safina party's documentaiy, for example, which 
outlined the problems caused by the Kanu government and its vi-
sion of a new Kenya was initially refused a screening slot by KBC. 
This sparked off a controversy that overflowed to the print media, 
attracting so much attention that the programme became, arguably, 
the most widely watched of all the political party broadcasts. 

Even in canying out this limited role, however, KBC's per-
formance was replete with interruptions. The twenty five minutes 
programmes were recurrently suspended to air Kanu advertisements. 
Even if Kanu paid for these announcements, it was a breach of 

211  Media Watch, December 1997, p. 9 

49 



agreement to insert them within the twenty five minute slots of free 
air time paid for by the tax payer for the exclusive purpose of airing 
political party programmes. 

All these violations of the spirit and substance of the IPPG 
agreement expectedly provoked a wave of protest from the oppo-
sition. Koigi wa Wamwere, KENDA's presidential candidate, at-
tacked the KBC for failing to screen his party's pragramme, adding 
that "KBC's conduct is motivated by Kanu's strategy of giving a 
blackout to selected individuals and political parties" 29  SDP's par-
liamentary candidate for Kiambaa, Nginyo Kariuki, expressed re-
gret that the KBC did not abide by the IPPG agreement to give fair 
and equal coverage to all political parties. "KBC TV crews," he 
continued, "have also been attempting to create the impression that 
Kanu has a very big following. The opposite has been happening to 
the Opposition candidates. They edit their films to show either em-
barrassing shots or where the opposition candidate is seen addressing 
a small crowd. It appears that KBC is waging a psychological war 
on opposition candidates". 

.30  

Partly in response to these mounting criticisms against the KBC 
within days of the General Election, its Managing Director, Simeon 
Anabwani declared that the Corporation was helpless in as far as 
fair and balanced coverage of elections was concerned. In particu-
lar Anabwani pointed out that he "could not guarantee free and fair 
coverage of presidential candidates because KBC did not have its 
reporters in the field and had to rely on Kenya News Agency re-
porters who were government employees." 3 ' Perhaps for the first 

29  Daily Nation, December 22, 1997 

" East African Standard - Letters to the Editor, December 22, 1997 

' EastAfri can Standard, December 18, 1997 

50 



time, therefore, a senior officer of the KBC openly admitted the 
Corporation's inability to be impartial partly because it was not in-
dependent enough ofthe Kanu government machinery. 

In sum, then, precisely at that moment in the electoral process 
when the KBC was required to be at its most impartial, is when it 
demonstrated its complete partisanship in favour of Kanu and its 
presidential candidate, Daniel Arap Moi. And it was in connection 
with this phase in particular that David Throup, the British academic 
who co-ordinated the Western donor response to the Kenyan polls, 
was critical of the KBC. Throup is reported to have said that by 
early December 1997 KBC had resorted to giving "disproportion-
ate coverage to President Moi and Kanu as well as being continu-
ously negative to the opposition". 32  In the final analysis, therefore, 
KBC could not have shown more than a modest, if not altogether 
insignificant, degree of improvement over its performance during 
the 1992 General Election period. 

The polling period 
(December 29.December 31) 

As December 29 approached most of the opinion polls had pre-
dicted a major Moi win in the elections with substantial Kanu lead in 
the number of parliamentary seats. What now remained was for the 
KBC to announce the election results as they came in from the field. 
No matter how biased KBC chose to be in the announcement of 
the results it was certain that it could no longer influence the destiny 

32  Daily Nation, February 14, 1998 

51 



of the elections. The fate of this final stage of the electoral process 
was now in the hands of the electorate, electoral officials, party 
representatives, and election monitors. Under the circumstances, 
KBC could afford to be completely impartial without the fear of 
harming Kanu or Moi's interests or, contrariwise, of promoting those 
of the opposition parties and their candidates. 

And indeed KBC was at its best ever as it continued to an-
nounce election results in a most timely, and impartial manner. KBC 
Radio and Television worked around the clock to give frequent up-
dates on election results by presiding officers courilrywide. The Cor-
poration even reported on issues that marred the polling exercise 
with agood measure of comprehensiveness and objectivity, includ-
ing the delays in opening of polling stations, the problem of trans-
porting polling materials, the mix-up in polling cards, and so forth. 

The only curious development in the coverage of election re-
sults was the momentary suspension of the cumulative tally of the 
presidential vote. Initially, KEC would update the total votes re-
ceived by the different presidential candidates as the results trickled 
in into the station. But at some point when Democratic Party's can-
didate Mwai Kibaki appeared to be closing in on Kan'i,i's Moi, the 
cumulative tally was dropped, and did not reappear as part ofKBC's 
coverage of presidential results until MOi had established a firm lead 
in the presidential race. 

Omissions, however, continued to be a distinguishing charac-
teristic of the Corporation even in this short period. While the De-
cember 30 violence in Mathioya constituency of Murang'a was rela-
tively well covered, the polling violence that hit Nakuru town which 
left four people dead was covered by neither KBC Radio nor KBC 
T\ though the incident received wide coverage in the local media. 

52 



Ironically, the same incident was reported on Deutsche Welle TV 
news which is aired daily by KBC TV at 1:00 pm. Also omitted 
from KBC's coverage was NCEC's declaration of the elections as 
null and void and calling for the immediate establishment ofa gov-
ernment of national unity. 33  

In sum, however, what the polling phase demonstrated in quite 
unambiguous terms is that when its coverage is relatively inconse-
quential in influencing the fortunes of Kanu and Moi, KBC can be 
quite balanced and impartial, its self-proclaimed lack of adequate 
facilities and resources notwithstanding. 

The post-polling period 
(January 1 -February 3) 

In spite of the controversy surrounding the reliability of results ofthe 
just concluded election exercise, and outright rejection ofthose re-
sults by some sections of the opposition, it was now clear that Kanu 
and its presidential candidate, Daniel Aràp Moi were back in power. 
Their endorsement by the international community provided an ad-
ditional seal of approval and legitimacy. Now the Moi-Kanu regime 
saw little need to solicit the cooperation of opposition forces, and 
even less need to be compromising in pursuit of its interests. Even 
with a marginal numerical edge in parliament Kanu did not attempt 
to include a single opposition politician in its cabinet. It believed it 
could now go it alone, with the KBC fully behind it of course. 

It is a telling sign of the post-polling mood and political con-
figuration, therefore, that the KBC would gradually return to a pat- 

33 	Watch, December 1997, p. 8 

53 



Presidsnta1 

33% 
Kanu 
52% 

(-JpP',.I'tvII 

tern of coverage characteristic of the pre-IPPG Agreement phase. 
As seen in the chart below, Kanu events now took 52% of the 
airtime and presidential events 33%. In contrast the Opposition re-
ceived no more than 10% of the airtime. 

Kanu, Opposition and Presidential airtime 

Others 
5% 

10% 

In addition 95% of Kanu events and 100% of presidential 
events were covered by KBC as compared to 15% of Opposition 
events: This was in spite of the fact that there was remarkable op-
positionactivity during this phase especially in rejection of results of 
the elections. KBC was rather selective in its coverage, repeatedly 
portraying members of the opposition as power hungty individuals 

54 



whose only aim was to cause anarchy after failing to win the presi-
dency. When a section of the opposition finally accepted the results 
it received comprehensive coverage by the KBC, while the Demo-
cratic Party and the NCEC which refused to accept the results of 
the presidential elections continued to be blocked out ofKBC's 
screens and airwaves. And the news commentary, Heart of the 
Matter, came back full swing trumpeting Kanu's praises and casti-
gating those opposition leaders who had refused to accept the elec-
tion results. 

President Moi continued to feature as the first news item even 
as people were dying in violent attacks or from El-Nino related 
disasters. Every Sunday, on both the 1:00 pm and 4:00 pm news 
bulletins, the leading news item was invariably that ofMoi attending 
church service somewhere in the country, sometimes taking as much 
as 15 minutes of news time. 

The most tragic development in the post-election period was, 
of course, the violence that erupted in the Laikipia and Nakuru Dis- 
tricts of the Rift Valley. Initially, KBC portrayed the bloodshed and 
arson as no more than "the usual" cattle rustling incidents with no 
political or even ethnic motive behind them. Later it tried to lay the 
blame for the violence on the opposition. In particular, its programme, 
Heart of the Matter, played back the remarks of the Democratic 
Party of Kenya chairperson, Mwai Kibaki, that his party would 
make the country ungovernable should president Moi win the elec- 
tions through rigging. On the other hand, little mention was made on 
KBC of the inflammatory remarks by some Rift Valley Kanu lead- 
ers who swore to drive out all those who did not vote for Kanu. 34  

In direct contrast to KBC's reports, the local print media and 

31 Sunday Nation, January 18, 1998 

55 



international media buzzed with facts and reasons why these were 
politically instigated attacks reminiscent of the 1992 ethnic cleans-
ing exercise that took place in Molo and other areas. And only the 
KBC failed to established a connection between the Gikuyu in the 
region as the main target ofthe murderous attacks, on the one hand, 
and their choice to vote overwhelmingly for the Democratic Party 
of Kenya instead of Kanu, on the other. 

Not only did the KBC downplay the massive bloodshed, ar-
son and looting that was taking place in the Rift Valley, however, it 
also blocked out protests against the violence in the area and against 
government complacency in the the whole affair. For example, on 
February 3, 1998, during the opening of the Eighth Parliament, op-
position members stood up in protest against the Laikipia and Nakuru 
mayhem just before the swearing in exercise of members of parlia-
ment began. The opposition leaders were carrying placards con-
demriing the violence and chanting anti-Moi and anti-Kanu slogans 
and songs. At precisely this moment, the KBC which had been 
covering the session live on both the television and radio, suddenly 
switched off from airing the happenings in the house of assembly 
and turned to a commentator who was narrating the history of the 
Kenyan parliament. 

Much of the evidence from this phase indicates, therefore, 
that even the modest attempts at reform that both the Kanu govern-
ment and the KBC demonstrated in some phases of the election 
period were just intended to appease the opposition when under 
pressure, as well as the donor and international community which 
was keen on some measure of free and fair elections. Now, after 
the elections, with Kanu and Moi feeling comfortably in power again, 
KBC began to show all the signs of re-enacting its traditional role of 

56 



peddling Kanu government propaganda and bombarding the citi-
zens with false images of a peaceful and healthy Kenya on a suc-
cessful march forward to the third millennium. 

57 



CONCLUSION 

When KBC was first launched as Kenya's sole national broadcast-
ing organisation, it was placed in powerful standing, able to influ-
ence public views and opinions very effectively. In its years as a 
monopoly it concentrated on indoctrinating the country, obscuring 
the very concept of objective news coverage. Little difference was 
made between presidential state functions and his political party role, 
such that party political talk often became indistinguishable from 
government statements. This was all in the era of the one party state. 

The onset of the multiparty polity in 1992 raised expectations 
that the KBC would be more impartial and more representative of 
the plurality of political interests and perspectives. This, however, 
was never to be. Even though we do not have much in the form of 
empirical data for the 1992-1997 multiparty period, impressionistic 
observations and recollections are of a KBC that continued to serve 
a mono-party propaganda function in favour ofKanu and President 
Moi. In the fmal analysis, there was little that distinguished the KBC 
of the mono-party era from the KBC of the pre-1997 multiparty 
era. 

Of course, part of the blame for this continued biased cover-
age on the part ofKBC lay with the Opposition. Given the popular 
sentiments in favour of a new leadership many of the Opposition 
politicians, under the illusion that the State House was within their 
reach, went to the polls believing that they could defeat Moi and 
Kanu under the existing legal provisions. They thus made no real 
attempt to seek changes which could ensure some degree of fair-
play in the electoral playing field in general. Predictably, they lost in 
an election that was heavily flawed, with KI3C coverage as a key 

58 



contributor to their failure. 
Learning from the 1992 elections, the opposition political par-

ties put up a more spirited struggle for legal, administrative and po-
litical changes towards a level playing field. Both under the umbrella 
of the Inter-Party Parliamentary Group and in their individual ca-
pacities, opposition political parties demonstrated greater sensitiv-
ity to issues of election-related media bias in the run up to the 1997 
General Elections. But in spite of the JPPG agreement calling for 
greater balance arid impartiality in KBC's coverage, the evidence in 
this report shows that the Corporation continued to conduct the 
larger part of its broadcasting affairs as if Kenya was still an auto-
cratic, one-party regime. It demonstrated a remarkable manipula-
tive capacity, changing strategies under different pressures of the 
different political phases of the election period, to achieve the same 
pro-Kanu and pro-Moi results. 

It is, of course, true that all media is by its very nature biased 
and subjective. News, in particular, is ultimately a social produc-
tion, mediated in its gathering, organisation, presentation and analy -
sis by specific class and other social interests. As Roger Fowler 
rightly points out, "News is not a natural phenomenon emerging 
straight from 'reality', but aproduct. It is produced by an industry, 
shaped by the bureaucratic and economic structure of that industry, 
by the relations between the media and other industries and, most 
importantly, by relations with government and with other political 
organizations". In other words, because media institutions are 
economically, politically and socially situated, news is always pre-
sented and received from some particular angle. 

3 -5  Roger Fowler. Language in the News: Discourse and Ideology in the Press. 

London and New York: Routledge, 1991, P.222 

59 



But, by virtue of its status as a state-owned media supported 
by the tax-paying public, KBC is bound by both legal and political 
requirements to endeavor to be more impartial and more amenable 
to giving expression to the many voices that make up Kenya. That, 
after all, is the particular angle imposed on KBC by its historical 
location as the presumed "voice of the Kenyan people." On the 
contrary, however, KBC has lagged far behind other media agen-
cies in this regard. It has proved to be adamantly mono-vocal, with 
chords that are unresponsive to any voice other than of the Moi-
Kanu establishment. 

The question has arisen as to whether KBC lacks the will or 
the capacity to reform itself to provide independent and impartial 
coverage. In one of our monthly reports we noted that "It is ex-
ceedingly appealing to draw the conclusion that KBC, as it is now 
constituted, is incapable of full commitment to fairness and imparti-
ality in political matters... jjThisj deficiency in KBC is not in the law; 
it is rather in KBC's institutional incapacity for independence and 
professional conduct. It is limited in its ability to obey the spirit of 
the law". 36  

One ofEast Africa's longest serving journalists, Philip Ochieng, 
made similar observations when he claimed that "the minds ofthose 
in charge [of KBC} are too fossilised to move with the times. Some 
have been doing the same things for so long they have become nearly 
as unavailing as the cobwebs on their office ceilings". And, in con-
clusion, Ochieng submitted that it was inability to measure up, rather 
than unwillingness, that was responsible for KBC's failure to act in 
accordance with the stipulations of the Inter-Party Parliamentary 

Media Watch: Media Monitorin9 in Kenya. October 1997 Report, p. 15 

60 



Group agreement. 37  
It is on the strength of these observations that we recom-

mended in the same October report that: Measures need to be 
instituted to form an independent body ofseasoned journalists 

of integrity to oversee publicly owned media facilities and op-
erations to ensure that they serve the people of the Republic of 

Kenya in an impartial and balanced manner and not the inter-
ests of the government and party in power. Such a body will be 
responsible for, among other things, setting broadcasting policy, 
monitoring fairness and dealing with complaints from political par-
ties and other stakeholders. What this recommendation calls for, in 
effect, is a law that requires the KBC to have a professional 

management team, appointed by an independent board or com-

mission, with representative members from different political 

parties, religious associations, and non-governmental organi-

sations, selected not at the will of the government in power but 

by their respective parent bodies. We believe that the implemen-
tation of this recommendation, as part of a wider effort to redefine 
the supervisory structure for KBC, is no less urgent today than it 
was during the election period. And without such a mechanism dur-
ing an election period, in particular, public confidence in the entire 
electoral process is likely to suffer. 

There has also been the critical issue of privately-owned ver-
sus publicly-owned media. There is indeed a school ofthought which 
believes that state ownership of KBC renders the Corporation in-
herently incapable ofdelivering impartial services to the public. How-
ever, there is little in our observations so far which would seem to 

37  Philip Ochieng. 'KBC Coverage an Issue of 'Cannot' Rather than 'Will Not". The 

EostAfricon, December 15-21, 1997: News Focus 7 

61 



support such an extreme position. in fact, Philip Ochieng does an 
excellent job of challenging this deterministic premise on state-me-
dia relations in his provocative book, lAccuse the Press. On the 
contraly, Ochieng demonstrates that "government ownership and 
ruling party ownership are only marginally important to freedom of 
the Press, provided that the technological, financial and manpower 
conditions remain abysmal". 

More problematic with regard to media ownership, perhaps, 
is the virtual monopoly that KBC has been enjoying in the broad-
casting arena. Section 9(3) of The Kenya Broadcasting Corpora-
tion Act, for example, provides that, "No person shall, unless au-
thorised by or permitted by or under any written law, construct, 
maintain or operate, or permit the construction, maintenance or 
operation of, any apparatus for, or connected with, radiocommuni-
cation for the purpose ofbroadcasting..." Contravention of this sub-
section is an offense punishable in law by a fine, imprisonment or 
both. This monopolistic thrust of the KBC Act is further supported 
by Section 86(2) of the Kenya Posts and Telecommunication Cor-. 
poration Act which stipulates that communication licenses will be 
granted only on the understanding that KP&TC has the sole au-
thority to decide on "the position and nature of the station, the pur-
poses for which, the circumstances in which and the persons by 
whom the station may be used and the radio communication appa-
ratus which may be installed or used". 

Far from promoting pluralism in media ownership, therefore, 
both the KBC and KP&TC Acts exercise excessive control in fa- 

311 	Ochieng. I Accuse the Press: An insider's View of the Media and Politics 

in Africa. Nairobi: initiatives Publishers, 1992, F 6 

62 



your of government monopoly. The resulting lack of competition 
from other broadcasting services, therefore, has led to the systemic 
abuse ofmedia monopoly power, deepening the absence ofprofes-
sionalism among KCB journalists, directors and managers, as well 
as entrenching the convenient culture of seff-censorship. It is one of 
our recommendations, therefore, that the media laws be liberal-
ised in a way that would free the airwaves, dispensing with 
government approval and registration ofprivate broadcasting 
agencies altogether or, at the minimum, making media licens-
ing requfrements fall under the general ambit of the Compa-
nies Act. As pointed out in our December 1997 media report, 
"greater freeing of the airwaves will mean that Kenyans all over the 
country will receive broadcast information other than what the gov-
ernment wishes them to have, and that competition will enfoite com-
pliance where political and civil lobbying have failed to change 

40 
KBC" We further believe that ending KBC's monopoly may not 
only inftise a greater sense of professionalism among its employees, 
but will also create a more pluralistic media orientation in the coun-
try that will be in greater harmony with the multiparty political dis-
pensation. 

Equally problematic with the KBC establishment has been its 
exclusive reliance on the Kenya News Agency (KNA) for its infor-
mation. In its letter of November 28, 1997, to the Kenya Human 
Rights Commission (Ref. No. KBCIMD/17/1 1/C vol. W/92), and 

' The Minister of Information and Broadcasting, Joseph Nyagah, was reported by 

East African Standard of February 21, 1998, as saying that "the government is 

awaiting recommendations of the task force on press laws-before it can issue 

licences to private electronic media. 

Media Watch Media Monitoring in Kenya, December 1997 Report p. 18 

63 



signed by its Chief Public Relations Officer, Mt Chris P. Opiyo, the 
Corporation defended the veracity of its reports on the ground that, 
as a broadcasting agency, it "relies on figures and/or information 
from the police and government officials." In our response to the 
KBC we pointed out that what is postured as the official position in 
Kenya's political context is not often distinguishable from Kanu's 
or, for that matter, the President's position. As indicated earlier the 
Corporation's own managing director, Mr. Simeon Anabwani, did 
subsequently acknowledge that KBC 's dependence on KNA re-
porters, in particular, rendered the Corporation unable to guarantee 
free and fair coverage. There is urgent need, therefore, to convert 
the Kenya News Agency into a news syndicate separate from 
the Ministry ofinformation and Broadcasting by either priva-
tising it altogether, with shares held by different media subscrib-
ers, or by transforming it into a government-private venture of 
a sort. In the final  analysis, what the tax-payer needs is a corpora-
tion that relies not on one source of information, official or non-
official, but on a multiplicity of sources through a rigorous exercise 
of investigative journalism. In a multiparty democracy diversifica-
tion ofsources of infomiation is as important as diversification in the 
content of what is aired. 

Pluralism, however, is by no means limited to the realm of 
multiparty competition. In a politicised sense, it also extends to the 
cultural. sphere. In this and in previous reports we have shown how 
persistent the image ofPresident Moi in church functions is in KBC's 
coverage ofnational events. And Philip Ochieng confirms our em-
pirical observations when he noted that "The lack of news sense 
among KBC's editors means that the most important events, even 
during these exciting electioneering days, are relegated to the bot- 

64 



torn ofthe bulletin until eveiy item concerning the president's church 
appearance has been ticked off,41 In many cases, of course, this 
concentration on the church functions ofthe president is a simply a 
convenient way of consuming the little news air time there is to limit 
KBC 'sown facility to cover other important events deemed "politi-
cally sensitive." 

But this recurrent image also betrays KBC 's chronic 
Christocentrism of which it has repeatedly been accused, at least, 
by Muslim lobby groups. Yet Kenya claims to be a democracy, not 
a theocracy. To quote Philip Ochieng once again, "It is ... quite unjust 
[and if we may add, undemocratic] to use such an influential instru-
ment as a nationwide broadcasting service to report only Christian 
activities, especially when those activities are not even news. Let 
KBC and other media restrict religion to the slots set aside for them 
and not encroach on the news zone with sectarian messages" 42  There 
is need, therefore, for the KBC to commit itseiffully to the provi-
sion of the KI3C Act that it conducts its services with impartial 
attention to the interests and susceptibilities ofthe dfferent com-
munities that make up the multicultural Republic of Kenya. 

In the final analysis, then, what seems to be needed at this 
important juncture in Kenya's political history, are reforms in law 
and in the structure of the Kenya Broadcasting Corporation - like 
the ones proposed in this report - that can begin to take us closer 
to the Kenyan reality as a plural society: One Nation, Many Voices! 
We also understand, however, that the media does not exist in a 
vacuum: It can only be a reflection of the socio-economic and po- 

41  The EastAfrican, December 15-21, 1997 
42 

 The EastAfrican, December 15-21, 1997 

65 



utica! contradictions that exist in society. To that extent, a genuinely 
free and fair state-owned KEC requires an established democratic 
state. Even as the struggle continues to free KBC from the shackles 
of plutocracy, therefore, it must, in the final analysis, go band-in-
hand with the struggle for a truly democratic Kenya. Only then can 
the citizens expect to enjoy fully their freedom to receive and impart 
information and ideas without interference by public authority and 
regardless of frontiers. 

66 



KLIRC - Kenya Human Rights Commission 

KHRC is a non profit, non partisan organisation established in April 1992 
in both the United States of America and Kenya and registered in Kenya 
in January 1994 under the Non-Governmental Organisation Co-ordination 
Act. Its purpose is to promote and protect the enjoyment by Kenyans of 
nationally articulated and internationally established standards of human 
rights. 

To achieve this, it focuses its efforts and resources in advocacy and 
mobilisation initiatives that seek to: 

Secure the protection of these rights for all Kenyans; 
empower Kenyans to advocate and mobilisefor their inherent 
rights; and 
articulate the frustrations, aspirations, and endeavours of 
Kenyans as they struggle to incorporate democracy, respect for 
human rights, and good governance in their lives. 

The Commission's work is carried out through a secretariat office in 
Nairobi that conducts a host of activities, including: an action-oriented 
research and publications programme, a mobilisation and advocacy 
programme that has organised several campaigns; a conscious-raising 
and education programme; and a land rights and advocacy project, and a 
women's rights and advocacy project. 

Board of Directors 
Makau wa Mutua, Chair 
Willy Mutunga, Vice chair 
Alamin Mazrui 
Njeri Kabeberi 
Mumbi Mathangani 
Mama Kiai, Executive Director 

For more information on our activities, you may contact us at: 
KENYA HUMAN RIGHTS COMMISSION 
P.O. Box 55235, Nairobi, Kenya 
Tel: (254-2) 574998/9 
Fax: (254-2)574997 

67 



ARTICLE 19 The International Centre Against Censorship 
ARTICLE 19 is an international human rights organisation that promotes 
freedom of expression and campaigns on behalf of victims of censorship 
throughout the world. It takes its name and mandate from the 19th Article 
of the Universal Declaration of Human Rights, which states: 

"Everyone has the right to freedom of opinion and expression; this right 
includes freedom to hold opinions without interference and to seek, 
receive and impart information through any media and regardless of the 
frontiers." 

ARTICLE 19 believes that freedom of expression is the cornerstone of 
democracy and that without it, governments can and do commit gross 
violations of hwnan rights under a cloak of secrecy. 

Accordingly, ARTICLE 19 promotes the right to freedom of expression as 
a universal human right guaranteed by international law, and seeks to 
foster and defend this right across national, cultural, religious, racial, 
ideological and langauge boundaries. It does this through constant 
monitoring and action on behalf of victims of censorship. Its strategy 
since 1989 has been to develop networks and partnerships with human 
rights groups and individuals within countries where there is a concern. 
Once such partnerships and networks are established, ARTICLE 19 works 
within this network or partnership to: 

• build upon the campaigns initiated by them; and 

• ensure that the struggle for these rights is relayed and acted upon by 
the outside world. 

For more information on our activities you may contact us at: 

ARTICLE 19 
33 Islington High Street 
London NI 9LH 
Tel: (44-171)2789292 
Fax:(44-171)7131356 

68 



S; 


